Sorigué implantarà una tecnologia per afavorir la reutilització i reciclatge d'envasos rígids de plàstic

16 Juliol 2021

La tecnologia permetrà eliminar les olors dels envasos amb la finalitat d'oferir un material d'alta qualitat per a la seva reutilització en la indústria a partir de processos de baix impacte ambiental.

La línia de negoci de gestió de residus de Sorigué, a través de la seva empresa Nordvert, i el Departament d'Innovació del grup impulsen Desorech, un projecte de recerca i desenvolupament que té per objectiu millorar la qualitat del plàstic reciclat per a la seva reutilització. Des de 2021 i durant els pròxims tres anys, es treballarà en l'avaluació d'una tecnologia que desodoritzi els envasos plàstics reciclats per produir un material net i lliure d'olors que pugui ser aprofitat per la indústria.

Mitjançant un procés de baix consum energètic que no requereix ús d'additius i/o productes químics, s'eliminen olors i compostos orgànics volàtils perquè els envasos plàstics rígids reciclats es transformin en recursos d'elevada puresa i alt valor afegit.

Sectors com la cosmètica, la higiene o l'alimentació podran donar un nou ús a aquests recursos i respondre a la creixent demanda del mercat per solucions sostenibles.

Amb aquest projecte, Sorigué confirma el seu propòsit de contribuir a l'enfortiment de l'economia circular. La companyia està compromesa en l'exploració d'opcions per al reciclatge i la reutilització i cerca nous enfocaments en la gestió i tractament dels residus.

Demanda de plàstics reciclats

El sector del plàstic experimenta un important canvi de rumb cap a la sostenibilitat. Cada any a Europa es rebutgen més de 27 milions de tones de plàstics postconsum dels quals el 31% es recicla, el 42% s'incinera i el 27% acaba a un abocador. La responsabilitat mediambiental, unida als incentius europeus especials, ha aconseguit que la demanda de plàstics reciclats augmenti significativament. El 2015, la Unió Europea va llançar una campanya per garantir que 10 milions de tones de plàstics reciclats s'utilitzin en la fabricació de nous productes el 2025, cosa que significa triplicar l'actual demanda.
Enrere queda el model tradicional d' "extreure-fabricar-rebutjar" per a obrir pas a noves formes d'optimització dels recursos disponibles. La recuperació i el reciclatge de plàstics s'han convertit en un reclam social que ha trobat eco al món empresarial. Marques de diferents sectors intenten donar resposta a la preocupació pel medi ambient i han trobat en l'economia circular una alternativa de profund impacte.

En aquest context, Desorech respon a la demanda de productes reciclats amb una nova proposta per al tractament dels residus plàstics per afavorir la seva posterior gestió i reutilització. Una aposta per la transició entre l'economia lineal, basada en l'extracció de matèries primeres a partir de recursos limitats, i l'economia circular, enfocada a la reutilització de productes reciclats com a font de matèries primeres i productes en un cicle tancat.

Nordvert, empresa del grup Sorigué especialitzada en la gestió integral de residus, gràcies a la seva estratègia de diversificació, ofereix una variada oferta de serveis integrals de recollida, transport i tractament de residus industrials, urbans, d'administracions locals, i de construcció i demolició.

Finançat per la línia d'ajudes ‘Nuclis de recerca industrial i desenvolupament experimental’ per a projectes d'economia circular d'ACCIÓ, l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat de Catalunya, Desorech compta amb el suport de l'Agència de Residus de Catalunya (ARC). A més, en la seva execució participa el grup de recerca d'Enginyeria per a l'Economia Circular (I4EC) de la Universitat d'Alacant com a expert en la descontaminació de materials plàstics usats.