Sorigué conclou la recerca d'un nou paviment sostenible

Sorigué conclou la recerca d'un nou paviment sostenible

28 Gener 2020

El projecte, desenvolupat durant els últims tres anys amb l'objectiu de crear un asfalt que revertís el fenomen conegut com a «illa de calor», ha servit per desenvolupar un programari predictiu d'aquest fenomen, que permetrà calcular la reducció de la radiació absorbida per aquest paviment.

El laboratori d'investigació de Sorigué ha finalitzat el projecte «Desenvolupament d'un nou paviment refrigerant per a la millora de l'eficiència energètica urbana: ALBEPAV». El seu principal objectiu era avançar en el desenvolupament d'un paviment sostenible d'alta durabilitat que, mitjançant la incorporació d'àrids reciclats de vidre i l'ús de mescles temperades en la seva elaboració, contribuís significativament a la reducció del fenomen conegut com a «illa de calor» o Heat Island, una situació urbana en què es produeix una acumulació de calor durant el dia com a conseqüència de la radiació absorbida pel paviment i la dificultat de dissipació de calor en hores nocturnes.

Per aquest motiu, s'ha construït un tram de proves experimental al complex industrial del grup empresarial La Plana del Corb (Balaguer, Lleida). En aquest tram s'ha estès una mescla bituminosa del tipus SMA amb i sense vidre sobre uns àrids del tipus tot-u artificial, també amb o sense vidre.

A més, al costat d'aquest tram s'ha instal·lat una estació meteorològica que ha permès de mesurar en temps real la temperatura, la humitat, la velocitat del vent i la radiació solar d'aquest nou paviment.

La informació recopilada ha servit per desenvolupar un programari predictiu de l'efecte «illa de calor» segons la composició de la mescla i les condicions de l'entorn, que permetrà calcular la reducció de la radiació absorbida per aquest paviment i, per tant, la calor que s'alliberarà posteriorment al medi ambient.

Aquest projecte ha comptat amb el finançament del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), amb un pressupost total de 1.235.184,00 euros, en els quals Sorigué ha participat amb 494.449 euros.  La recerca s'ha desenvolupat conjuntament amb l'empresa Comsa, líder del projecte, Progeo i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).