Sorigué desenvolupa tecnologia que millora el tractament de les aigües residuals urbanes

14 Febrer 2018

L'empresa investiga i desenvolupa una nova tecnologia per millorar l'eficiència en el procés d'eliminació de la matèria orgànica en aigües residuals, al mateix temps que recupera energia elèctrica.

Sorigué ha iniciat el projecte Electrowetland, que desenvolupa una nova tecnologia híbrida, basada en la millora de la tecnologia de llacunatge o wetsland, utilitzada en la depuració d'aigües residuals urbanes. L'objectiu de la investigació és millorar el rendiment dels sistemes wetlands, sense incrementar els costos de construcció ni d'operació, i genera un avantatge competitiu per a l'empresa en el mercat de les estacions depuradores d'aigües residuals (EDAR).

Aquest projecte està cofinançat per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020. La investigació pretén perfeccionar els sistemes wetlands, a través de la incorporació de sistemes bioelectroquímics, per tal de millorar l'eficiència en els processos d'eliminació de la matèria orgànica, al mateix temps que busca recuperar energia elèctrica perquè sigui reutilitzada en el monitoratge de tot el procés.

Sorigué, a través de la seva línia de negoci de cicle de l'aigua, està especialitzada en la construcció i operació d'estacions depuradores. Actualment, opera 20 EDAR que utilitzen la tecnologia wetland per a la depuració de les seves aigües residuals.

La investigació té entre els seus objectius millorar l'eficiència en l'eliminació de matèria orgànica, entre sòlids i nutrients, reduir el temps de residència hidràulic per assolir un tractament òptim, recuperar energia durant el procés d'eliminació de matèria orgànica, determinar el potencial d'alimentació dels sensors del propi sistema wetland amb l'energia recuperada i reduir els problemes associats a l'obstrucció del llit filtrant de la tecnologia wetland, amb la conseqüent reducció de costos operacionals.

El projecte, dut a terme en col·laboració amb el centre tecnològic Leitat, permetrà la creació d'una nova tecnologia pròpia de Sorigué, que marcarà un canvi de paradigma en els sistemes tous de tractament d'aigües residuals per a EDAR de petita i mitjana dimensió.