Sorigué desenvolupa canonades intel·ligents

Sorigué desenvolupa canonades intel·ligents

16 Juliol 2019

Mitjançant el projecte Tubotex, el grup empresarial ha desenvolupat un nou sistema de fabricació que substituirà l'actual formigó armat en la producció de canonades de grans dimensions.

El laboratori de recerca de Sorigué ha portat a terme, amb el recolzament de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el projecte «Tuberías inteligentes fabricadas con compuestos cementíticos y textiles: Tubotex» (Canonades intel·ligents fabricades amb compostos cementítics i tèxtils: Tubotex), que ha fet possible el disseny i la posada a punt d'un sistema de fabricació de canonades a base d'una tecnologia de materials compostos de matriu cementítica i malla flexible resistent, que substituiria l'actual formigó armat en la producció de canonades de grans dimensions.

Per a les mateixes propietats resistents, s'ha aconseguit d'eliminar el problema de la corrosió i s'ha reduït en un 40 % la quantitat de formigó emprat, cosa que suposa un estalvi de ciment i de les corresponents emissions de CO2 degudes a la producció d'aquest material.

Durant la investigació, s'han fabricat tubs amb malles de fibres d'altes prestacions amb l'objectiu de proporcionar un increment en la seguretat i un cicle de vida més llarg. A més, amb el propòsit d'aportar un valor afegit al sistema, les canonades s'han dotat amb la capacitat de detecció automàtica de fuites mitjançant la instal·lació de components intel·ligents.

El projecte ha estat cofinançat pel Centre pel Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) dins d'una convocatòria PID; projectes d'Investigació i Desenvolupament de projectes empresarials de caràcter aplicat. La investigació durà 18 mesos i tingué un pressupost de 524 880 euros.