Sorigué cerca obtenir nanocel·lulosa dels residus de les depuradores

Sorigué cerca obtenir nanocel·lulosa dels residus de les depuradores

2 Abril 2020

Sorigué inicia un nou projecte d'investigació i desenvolupament enfocat en l'obtenció de nanocel·lulosa, un producte d'alt valor afegit per als processos industrials, a partir dels residus sòlids de les estacions depuradores d'aigües residuals (EDAR).

El projecte, dut a terme pel Departament d'Innovació de Sorigué sota el nom de «Beyond Waste», és transversal i integra dues de les línies de negoci del grup empresarial: la construcció i l'explotació d'infraestructures vinculades al cicle de l'aigua i la gestió de residus. La investigació s'emmarca en l'objectiu estratègic de Sorigué d'explorar noves opcions per impulsar les solucions d'economia circular i convertir els residus en matèries primeres.

El projecte Beyond Waste té com a objectiu desenvolupar una tecnologia que permeti aïllar i obtenir nanocel·lulosa dels residus resultants després del cribratge dels fangs de les depuradores, per tal de convertir-los posteriorment en matèria primera d'alt valor per a la indústria.

El cicle de les aigües residuals
Les aigües residuals que arriben a les estacions depuradores contenen restes de materials provinents de deixalles domèstiques, com ara tovalloletes humides, paper absorbent o compreses, les quals presenten dificultats per biodegradar-se. Aquestes restes exigeixen la instal·lació de reixetes de cribratge per evitar que passin a la següent fase del procés de depuració, dificultant el procés de gestió de les aigües residuals.

S'estima que a Espanya les estacions de depuració extreuen al dia una mitjana de 4.500 quilos d'aquest tipus de residus. Aquest subproducte és una font de fibres de cel·lulosa malmeses i amb un alt grau d'impureses, que no es poden reconvertir en paper o teixit.

La investigació portada a terme per Sorigué cerca el desenvolupament d'una tecnologia que permeti generar nanocel·lulosa procedent d'aquest tipus de residus.

La nanocel·lulosa és un producte d'alt valor afegit amb múltiples casos d'ús, com per exemple en aplicacions biomèdiques, bateries, filaments per impressió, tèxtils o ciments, ja que a més de millorar les propietats mecàniques d'alguns materials, suposa una alternativa biodegradable i renovable als polímers artificials.

En l'actualitat aquest material s'extreu principalment de matèries primeres verges, com la pasta de fusta o els residus agroforestals, motiu pel qual la recuperació de la cel·lulosa dels residus de depuració és un projecte pioner.

El projecte es realitza amb el recolzament de Tecnalia com a centre tecnològic expert en la síntesi de nanocel·lulosa. En una segona fase es faran proves d'ús del producte obtingut en dues empreses vinculades a la indústria de la pintura i la producció de paper.

Beyond Waste ha començat l'any 2020 i té una durada de dos anys. És un projecte finançat per la línia d'ajudes «Nuclis de recerca industrial i desenvolupament experimental» per a projectes d'economia circular de l'Agència de Residus de Catalunya (ARC) amb el suport d' ACCIÓ, l'Agència per a la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat de Catalunya.

La innovació a Sorigué
Sorigué és un grup empresarial fundat l'any 1956, referent en els sectors de la tecnologia i l'enginyeria de l'aigua, els serveis, la construcció i els materials, amb un clar compromís amb la innovació i vocació de retorn a la societat.

Sorigué disposa d'un Departament d'Innovació transversal que té com a objectiu consolidar el compromís del grup empresarial amb projectes innovadors, la generació de sinergies internes i amb institucions i entitats nacionals i internacionals, la modernització dels processos i la recerca activa de nous negocis.

Sorigué és signatari del Pacte Mundial de les Nacions Unides des de 2018 i, a través de la seva activitat, promou un model de negoci que contribueix a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).