Sorigué, un dels guanyadors del repte urbà per ampliar edificis de forma sostenible a Barcelona

7 Desembre 2022

Sorigué, a través de la seva empresa Constraula, i la Universitat Politècnica de Catalunya començarà a fabricar un prototip de construcció industrialitzada per ajudar a accelerar la reforma i rehabilitació del parc edificat de Barcelona de forma sostenible.

L'Ajuntament de Barcelona ha triat la proposta constructiva presentada per l'empresa de serveis a la ciutat de Sorigué, Constraula, en aliança amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), com una de les tres guanyadores del repte urbà llançat per millorar l'habitabilitat, el confort o el rendiment energètic dels blocs de pisos de la ciutat.

A partir d'aquest repte, impulsat per la Fundació BIT Hàbitat, de la mà de l'Institut Municipal d'Urbanisme i la Gerència d'Urbanisme, Barcelona provarà durant un any els tres prototips de construcció industrialitzada guanyadors, amb l'objectiu d'ampliar edificis d'habitatges de forma sostenible.

Les propostes seleccionades són estructures metàl·liques o de fusta que s'afegeixen a la nova façana dels edificis. A més, permeten guanyar espai per als habitatges en balcons o zones comunitàries, posar un ascensor o millorar l'aïllament i l'impacte del sol. També es poden col·locar als terrats per afegir panells solars, cobertes verdes o reutilitzar l'aigua de la pluja.

Regenerar Barcelona, la proposta de Sorigué

La proposta del grup empresarial, denominada Regenerar Barcelona, aposta per una estructura autoportant de fusta que s'adapta a la façana dels edificis per configurar espais interiors i exteriors.

El seu objectiu és contribuir a millorar la qualitat de l'habitatge, l'aspecte exterior i el comportament energètic dels polígons residencials.

El prototip s'ha realitzat conjuntament entre Constraula i els grups de recerca de la UPC: REARQ – Rehabilitació i Restauració Arquitectónica y GICITED – Grup Interdisciplinari de Ciència i Tecnologia en l'Edificació.

Regenerar Barcelona, al costat dels altres dos prototips guanyadors, es començarà a provar durant la primavera del pròxim any al barri del Besòs i el Maresme i a altres zones de Barcelona pendents de definir. Els equips rebran ajudes de fins a 150.000 € per fer front al 80% de la inversió.

Així mateix, en l'aposta de Sorigué per fomentar les sinergies entre els seus diferents departaments i empreses, el projecte ha comptat amb l'assessorament d'Ambitec, l'empresa especialitzada en Infraestructura Verda del grup empresarial.

L'experiència i coneixement de la companyia, ha contribuït a desenvolupar la proposta de vegetació que recobreix la façana exterior de l'edifici, aportant millores tèrmiques i d'aïllament.

D'aquesta manera, el prototip fomenta la biodiversitat a través de la inclusió de vegetació i contribueix a implementar un consum racional de l'aigua durant el reg.

A través d'aquestes solucions, Barcelona busca millorar el confort, les condicions d'habitabilitat i la sostenibilitat dels edificis actuals, reduint el consum energètic i, per tant, les emissions de CO₂.

A més, el concurs es proposa fer-ho amb uns mètodes constructius de baixes emissions i amb costos limitats que permetin regenerar un volum suficient d'habitatges durant les pròximes dècades per incidir en els compromisos de descarbonització.