Sorigué dissenya una de les noves rajoles de Barcelona

Sorigué dissenya una de les noves rajoles de Barcelona

7 Juliol 2022

Producte de la sinergia entre Constraula i altres empreses i departaments del grup, PANOT+ proposa un mínim impacte d'emissions de CO₂.

L'emblemàtic panot de la ciutat de Barcelona afrontarà els reptes del segle XXI amb materials molt més sostenibles que impliquin menys tasques de manteniment i contribueixin a reduir la temperatura del sòl. La icònica flor de quatre pètals conservarà la seva essència, però es fabricarà sota nous criteris mediambientals sense comprometre la funcionalitat que demanda l'ús per als vianants intensiu.

Després d'un concurs obert a l'abril de 2022, l'Ajuntament de Barcelona ha decidit atorgar un total de 240.000 euros a tres propostes que reuneixen les condicions tècniques exigides: Panot del s. XXI, PANOT+ i R3PANOT.

PANOT+, de Sorigué

Sota el nom PANOT+, Sorigué proposa una mescla de ciment millorat amb un 25% d'àrids reciclats provinents de demolicions de la província de Barcelona. A més s'afegeix òxid de titani en la capa superior per a aprofitar les seves propietats antiadherents i autonetejadores així com la seva capacitat de purificar l'aire.

Es tracta d'una rajola menys voluminosa perquè es redueix l'alçada de 4 a 3 cm a les voreres i de 8 a 6 a les calçades, sense perdre resistència ni capacitat portant. Així, en emprar energies netes, material reciclatge i menys mescla per cada metre quadrat de paviment, PANOT+ redueix fins a un 43% l'impacte d'emissions de CO₂ a l'espai públic. Una fabricació molt més sostenible gràcies a la utilització d'aigua de pluja i a la incorporació de tècniques d'autoconsum elèctric.

Un desenvolupament propi, fruit de la coordinació entre les empreses del grup Constraula, experta en serveis urbans, i ICA, especialitzada en prefabricats de formigó. Aquesta sinergia, que confirma una vegada més el valor de la transversalitat en el saber fer de la companyia, va comptar també amb el suport dels departaments corporatius de Comunicació i Innovació.
Propostes innovadores

A més de Sorigué, han resultat guanyadors del concurs el projecte Panot del s. XXI i R3PANOT. El primer, presentat per Breinco amb el suport d'Esitec, Smart Engineering innova amb un sistema d'instal·lació sense morter que facilita l'acobli de les peces. D'aquesta manera es reutilitza el 100% de les llambordes allargant la seva durabilitat. Addicionalment, el material aportaria una major permeabilitat a l'aigua.

Per part seva, R3PANOT utilitza ciment provinent de deixalles siderúrgiques per reduir les emissions de CO₂ entre un 60% i un 65%. Es tracta d'una proposta d'Escofet, amb el suport de Promsa i Eurecat, que impacta amb llambordes molt més gruixudes per assegurar màxima durabilitat i reutilització.

Prova pilot

Cadascun d'aquests projectes rep 80.000 euros per part de l'Ajuntament per a la fabricació dels prototips requerits en el recobriment de mil metres quadrats a la nova superilla del districte de l'Eixample.

A mitjan juliol de 2022 començaran les obres d'instal·lació de les rajoles en concurs i una vegada transcorregut un any de la prova pilot, es decidirà el disseny guanyador. Els nous panots tindran una tonalitat una mica més clara que els actuals perquè la seva reflectància contribueixi a reduir la temperatura del sòl. I tal com va ocórrer a principis del segle XX, quan la flor de quatre pètals es va alçar com a guanyadora d'un concurs públic, el model que resulti triomfador en aquesta convocatòria passarà a ser de llicència oberta com a patrimoni de la ciutat.