La gestió dels serveis urbans de Sorigué durant l'estat d'alarma

La gestió dels serveis urbans de Sorigué durant l'estat d'alarma

6 Juliol 2020

Durant aquests mesos de crisi sanitària, les àrees de negoci de Sorigué que ofereixen serveis a la ciutat, la majoria dels quals són considerats essencials, han respost ràpidament a l'emergència en l'àmbit d'organització d'equips i adaptació de serveis. La pandèmia també ha permès l'aprenentatge i les millores en la gestió.

Des de l'inici de la crisi sanitària, les diferents àrees de negoci de Sorigué es van adaptar ràpidament per tal de mantenir actius els serveis a la ciutat seguint les instruccions del comitè corporatiu de contingències, un organisme creat expressament per fer front a la situació de manera coordinada en l'àmbit de grup empresarial, però també aplicant les seves pròpies mesures en funció de la naturalesa de cada contracte i dels requisits de cada client.

Aquest procés, no exempt de dificultats, també ha deixat una sèrie d'aprenentatges i canvis, molts dels quals ja estaven en procés d'implantació, però que en les circumstàncies actuals s'han hagut d'accelerar amb resultats molt positius, com l'organització de personal per equips i torns fixos, l'adaptació al teletreball per a alguns perfils laborals i la digitalització dels processos, entre altres millores.

Gràcies a l'eficiència en la gestió i el compromís de tots els equips involucrats, Sorigué ha pogut garantir el funcionament d'infraestructures hidràuliques, el manteniment de les xarxes d'aigua potable de les ciutats, la gestió de residus i la neteja viària, la cura i desinfecció de vies públiques, jardins i equipaments com ara hospitals i la conservació de carreteres i autopistes.

"Gestionar els nostres serveis durant aquests mesos ha estat un repte. Gràcies a l'esforç de tot el nostre equip hem aconseguit mantenir els nostres contractes actius amb eficiència i responsabilitat, protegint sempre la salut de les persones i complint amb els requisits específics dels nostres clients", explica Luis Villena, conseller delegat del grup empresarial.

Reptes principals

Com a principals mesures i reptes que es van haver d'afrontar, a totes les àrees de negoci destaquen: el lliurament immediat dels EPI per a tots els equips (màscares, guants, gels desinfectants i roba adequada, si escau); la reorganització de brigades sobre el terreny per actuar en cas d'emergència; l'augment o reorganització de flotes de vehicles perquè fossin ocupats per una sola persona; la desinfecció diària d'aquests, juntament amb tota la maquinària i eines; i la gestió del tancament de les zones comunes dels centres de treball, com ara vestuaris i menjadors.

"A causa del desconeixement de l'abast de la pandèmia i, atès l'estat d'alarma, es va acordar amb les diferents administracions dur a terme les feines més urgents de serveis viaris, serveis viaris d'hivern i la vigilància dels trams. D'aquesta manera reservem mitjans i equips per a possibles emergències que sorgeixin, amb l'objectiu de garantir la continuïtat del servei", expliquen des de l'àrea de Conservació de carreteres.

Des del servei de Manteniment de les xarxes d'aigua potable de Madrid es va establir un protocol similar amb l'establiment de les anomenades "brigades netes", que implicava mantenir totes les brigades assignades al contracte en rotació per grups, per evitar un hipotètic contagi de tots els equips.

"Sortir a treballar quan no hi ha ningú al carrer imposa un gran respecte. No hi havia cap procediment que ens digués com actuar, com netejar o desinfectar, què tocar o no", recorden des de l'àrea de Gestió de residus, afegint que "no hi havia procediments establerts per a un cas com aquest, per la qual cosa vam haver d'aplicar criteri i sentit comú seguint les instruccions del comitè de contingències i de les autoritats sanitàries".

L'organització no es va reduir únicament al personal del terreny d'acció. També hi va haver un repte als despatxos, on la majoria dels equips va haver de traslladar-se a les seves llars per fer teletreball. A tots els centres el personal presencial es va reduir al mínim i en jornada intensiva per evitar l'ús de les zones comunes.

"Garantir la nostra activitat ha requerit un canvi d'organització per adaptar-nos a la modalitat de teletreball tant a escala tecnològica com funcional. Aquesta adaptació, sense possibilitat de planificació prèvia i radical pel que fa al canvi d'hàbits laborals, també va ser clau perquè la qualitat de la nostra activitat no es veiés afectada", expliquen des de l'àrea de Manteniment urbà de Barcelona.

Client públic i ciutadania

Des de totes les àrees destaquen que aquesta crisi ha reforçat la seva relació amb els clients, la majoria d'ells de l'administració pública. Amb molts d'ells han hagut de treballar de manera estreta i coordinada durant tota la pandèmia. "En cas de qualsevol dubte, sempre hem ofert una proposta amb criteri i per això hem rebut agraïments", comenten des de l'àrea de Gestió de residus.

"Han valorat positivament la ràpida adaptació en l'àmbit logístic, ja que ha permès en molt poc temps el canvi d'horaris, torns de treball i presència durant tota la jornada amb el compliment de les mesures de seguretat. També han valorat que hàgim proposat solucions als problemes que es presentaven", assenyalen des del servei de Manteniment de les xarxes d'aigua potable d'Andalusia.

Un altre aspecte rellevant ha estat que molts serveis s'han adaptat a la situació desinfectant carrers, com han fet des de Paisatgisme i zones verdes, i des de Conservació de carreteres. Altres contractes, especialment de manteniment urbà, han dut a terme tasques de repartiment d'aliments i suport a la comunitat més vulnerable.

Aprenentatges per al futur

Des de totes les àrees de negoci destaquen la importància de mantenir i sistematitzar molts dels procediments que es van adquirir improvisadament durant aquests mesos. De la mateixa manera, recorden la necessitat de comptar amb prou existències de màscares, gels i material desinfectant.

"Davant les possibles necessitats futures, els serveis s'han de plantejar sistemes organitzatius diferents. Hem d'avançar en la digitalització i el control remot dels contractes. S'ha demostrat que hi ha maneres igual d'eficients d'assumir la feina", reflexionen des de l'àrea de Paisatgisme i zones verdes.

Des de Conservació de carreteres creuen que ha quedat clara la importància de tenir treballadors y treballadores compromeses amb l'empresa. La motivació del personal ha estat clau en circumstàncies complicades.

"Aquesta crisi també ha demostrat que el teletreball és positiu. De cara a aquest futur incert que tenim, seguirà essent necessari i una opció més que vàlida per garantir la supervivència i la viabilitat de l'empresa", afegeixen.

"El confinament ens ha fet perdre la por al canvi. S'ha d'aprofitar aquesta capacitat d'adaptació mostrada i traduir-la en un benefici per a l'equip i per a l'empresa. Hem demostrat que, malgrat tot, les dificultats poden ser una font d'oportunitat de millores que s'han d'afrontar sense por al fracàs o a l'error", comenten des de Manteniment urbà a Barcelona.

Com a reflexió general, des de les diferents àrees de negoci creuen que aquesta crisi ha demostrat la professionalitat de l'equip i la capacitat d'afrontar reptes de gran exigència.