Comencen les obres de reforç del ferm de l'autovia A92G de Granada amb asfalt sostenible

27 Març 2023

Sorigué és responsable d'aquesta obra que redueix en un 25% la petjada de carboni i que està previst que finalitzi el juny de 2023.

La consellera de Fomento de la Junta de Andalucía, Marifrán Carazo; el delegat del Gobierno, Antonio Granados; el delegat de Fomento a Granada, Antonio Ayllón i el director general d'Infraestructuras, Enrique Catalina van assistir a l'inici de l'asfaltat de l'autovia A92G, que uneix les localitats de Santa Fe i Granada, realitzat aquest mes de març.

Les autoritats van poder conèixer de prop les propietats de MASAI, mescla bituminosa que s'utilitza en aquesta obra i que és coneguda com a ‘asfalt sostenible’ a causa de la seva formulació, amb un percentatge de material reciclat i un procés de fabricació que redueix les emissions de CO₂.

Amb l'ús d'aquest material Sorigué, a través de la seva empresa Acsa, contribueix a reduir el gas carbònic emès a l'atmosfera i posa en valor components reutilitzats com a pneumàtics i fresat de calçades antigues.

Per a aquest projecte en particular, que va del punt quilomètric 0+000 fins al 8+730, s'estima una reutilització de 15.000 pneumàtics i 4.000 Tm d'àrids que anaven destinats a abocadors, així com una disminució del 25% a la petjada de carboni.

Paviment reciclat

Els Materials Asfàltics Sostenibles, Automatitzats i Intel·ligents (MASAI) van ser desenvolupats al Laboratori d'Enginyeria de la Construcció (LabIC) de la Universitat de Granada pels enginyers, Mayca Rubio, directora del Laboratori  i catedràtica de la Universitat i Fernando Moreno, subdirector de LabIC i professor titular.
Amb altes prestacions mecàniques i capacitats auto reparadores, MASAI marca una nova fita en sostenibilitat gràcies a la seva composició i procés de fabricació.

Fins a un 20% del contingut de la mescla és material reciclat producte del fresat de ferms antics (RAP) i un 0,5% addicional prové de pols de cautxú extret de pneumàtics reciclats (NFU).

Amb només 145 °C de temperatura per a la seva fabricació, molt per sota dels paviments convencionals, MASAI redueix considerablement l'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle. En el cas específic del reforç del ferm de l'A92G, Sorigué utilitza diverses mescles bituminoses MASAI: un total de 11000 Tm de BBTM, 5500 Tm d'AC16SURF i 4000 Tm d'AC22BIN.

El reforç del ferm de l'A92G, que culminarà al juny de 2023, se suma al pla asfàltic de la ciutat de Granada desenvolupat també per Sorigué. És la primera vegada que les capes de rodadura amb material bituminós reciclat s'utilitzen a carrers urbans, perquè fins al moment només havien estat aplicades en carreteres com l'A-92 i l'A-4026 de la xarxa andalusa.

D'aquesta manera, Sorigué ratifica el compromís amb la descarbonització a tots els seus processos i confirma el suport a projectes R+D+i que treballen en la producció de nous materials i procediments vinculats al desenvolupament sostenible.