Sorigué investiga un nou material per capturar CO2

Sorigué investiga un nou material per capturar CO2

2 Març 2023

Sorigué col·labora amb ICN2 i Cales de Pachs per a desenvolupar un material que, adherit a diferents superfícies, pugui capturar CO₂. Les proves d'aquest nou material es fan en les instal·lacions del complex industrial de La plana del Corb de Sorigué.

La captura i emmagatzematge de CO₂ de l'aire és una de les estratègies per a reduir els gasos d'efecte d'hivernacle. En la cerca de solucions innovadores per a mitigar la crisi climàtica, Sorigué participa en el desenvolupament d'una tecnologia que permet fixar CO₂ en superfícies utilitzant la llum solar. Per a això, cedeix les seves instal·lacions per a provar la tecnologia LightNet.

LightNet ha estat ideada i patentada per investigadors de l'Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2). Aquesta solució es basa en un procés químic que es dona de manera natural en la roca calcària i altres minerals mitjançant el qual es fixa CO₂ atmosfèric en forma de carbonat càlcic. LighNet potència aquest procés fent ús de la llum solar, i per això ofereix una tecnologia eficient i neta.

Un altre aspecte que aporta valor a aquesta solució és que el material a base de calç necessari per a la seva producció es pot aconseguir de manera local i a baix cost. Per a les proves a escala real, l'ICN2 i l'empresa Cales de Pachs han desenvolupat un producte amb dues presentacions diferents que seran testades a Sorigué. La primera és molt semblant al guix i pot ser aplicada en diferents superfícies. La segona són petites esferes que poden estar contingudes en estructures metàl·liques a l'aire lliure. Les dues opcions han estat ideades per a poder integrar-se fàcilment en entorns urbans.

Considerant tots aquests aspectes, la captura de CO₂ potenciada per la llum es proposa com una via innovadora i prometedora a explorar per fer front a la crisi climàtica.

Amb l'objectiu de validar aquest nou material, Sorigué cedeix les seves instal·lacions del complex industrial de La Plana del Corb (Lleida) per a provar diferents aplicacions i validar les més eficients. En una primera fase, s'ha aplicat el material en format de “guix” en diferents formulacions sobre una dovella de formigó per avaluar-ne el rendiment en diferents condicions. En una segona fase, es valorarà l'aplicació en altres superfícies i elements de mobiliari urbà.

El complex industrial de La Plana del Corb s'emmarca en el projecte PLANTA, un espai de Sorigué i la seva fundació que uneix art contemporani, arquitectura, coneixement i paisatge, i que busca ser un espai de desenvolupament de la creativitat i el talent.

Lighnet és un dels més de 15 projectes de recerca en els quals Sorigué participa en coordinació amb diferents entitats públiques i privades de l'àmbit nacional i internacional. Estudis encaminats, sobretot, a potenciar l'economia circular, la descarbonització ambiental i la sostenibilitat dels tractaments d'aigües residuals.